2024.12.08.

SzövetIrodalom

A Szövet irodalmi, művészeti és közéleti magazin  legfontosabb célja, hogy teret és lehetőséget adjon íróknak, költőknek, alkotóknak: kezdőknek és ismerteknek, kívülállóknak és fő ízlésformálóknak, fiataloknak és időseknek

Kezdőlap » Aranyi László: Torture chamber (Visual haiku); Minek a mankó (Jegyzet)

Aranyi László: Torture chamber (Visual haiku); Minek a mankó (Jegyzet)

Ha a törvények, szabályok, konvenciók, hibás beidegződések szerinti „jogkövető magatartást” tanúsítunk, örök börtönre ítéltük magunkat.

Minek a mankó, járókeret, kerekesszék annak, aki tud járni?

   Ha a törvények, szabályok, konvenciók, hibás beidegződések szerinti „jogkövető magatartást” tanúsítunk, örök börtönre ítéltük magunkat. (Távozhatnánk, nincs börtönőr, csak a bejárat fölé kiírták: „A cellát elhagyni tilos!”) Ráadásul mindig a Nagy Törvényszegők, szembenállók, a Luciferek, Káinok a fejlődés hordozói, nélkülük a kőkorszakban élnénk. Vagy odáig sem jutottunk volna, s most is a fákon makognánk.

Aranyi László: Torture chamber (visual haiku)

   Mindez a haiku műfajáról jutott eszembe… (Mert nem versforma: műfaj!) Legtöbben úgy vélik, 17 szótag + három sor. Ami ennek a kritériumnak megfelel, elfogadható… A modern angol nyelvű haikuk többsége eltér ettől. Ezra Pound közismert remekműve, az „In Station of the Metro” („The apparition of these faces in the crowd; /  Petals on a wet, black bough.”) az irodalomtörténet szerint csak „haiku-szerű”, Bertók Lászlóét („Ribiszke, egres, / málna, barack, szamóca, /a mai vers ez”) viszont haikunak tartják…

   A Zen szellemisége nélkül nincs haiku! Lehet akár két sor, vagy négy, a szótagszám is eltérhet a hagyományostól, ha hiányzik a szatori, a lelki villámcsapás-élmény ígérete, a mű rossz… A haiku nagyra nőtt bokrának érdekes elágazásai: a haibun („kibontott”, prózai része is van), a senryū (névadója Karai Senryū a 18. századból), amely általában keserű abszurd („„elkapom / látom a rablót / a fiam”), s a vizuális elemmel kiegészülő haiga. (Ami azt illeti, én maradok a „visual haiku” elnevezésnél…)

   Az alkotói szabadság többek között folyamatos éberség. Figyeljünk a külvilág legapróbb rezdüléseire is!  Hogy ne járjunk úgy, akár a lúzer betörő: kísértetiesen hosszú idegig bűvöli a zárat sperhakni-készletével. Pedig nyitva a kapu… Végül egy üres házba jut. S abból már elhordtak mindent, akik megelőzték…

Aranyi László legutóbb a Szöveten:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

© 2021–2023 | SzövetIrodalom | Minden jog fenntartva | Newsphere by AF themes.